Tarifeler, Ekim ayı sonunda yapılacak oylamanın ardından Kasım ayında yürürlüğe girebilir.
Avrupa Komisyonu’nun ticaretten sorumlu üyesi Valdis Dombrovskis, İngiliz ekonomi gazetesi Financial Times’a (FT) Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin Çin’in elektrikli araçlarına gümrük vergisi uygulanmasını desteklemeye hazır olduğunu söyledi.
Dombrovskis, “Üye devletlerin Avrupa otomotiv endüstrisini koruma ihtiyacının farkında oldukları açık çünkü hasar riski var” dedi.
Dombrovskis, “Çin’in akülü elektrikli araçların pazar payı çok hızlı artıyor, sübvansiyonlar var” dedi ve ekledi: “Yani bu kesinlikle ele alınması gereken bir konu.”
Temmuz ayı başlarında AB, Çin’de üretilen elektrikli araçlara %17,4 ile %37,6 arasında geçici gümrük vergisi uygulamaya karar verdi.
Bu karar, şu anda Çin’den ithal edilen otomobillere uygulanan %10’luk vergiye ek olarak alındı.
Hareket Pekin’de öfkeye yol açarken, vergiyi destekleyenler verginin Avrupalı üreticileri haksız rekabetten korumanın gerekli olduğunu savunuyor.
Avrupa Komisyonu tarafından geçen yıl başlatılan bir soruşturma, Çin sübvansiyonlarının şirketlerin fiyatları yapay olarak düşük tutmasına olanak tanıdığını ortaya çıkardı.
Çin bu iddiaları reddediyor ve sanayisinin doğal olarak geliştiğini iddia ediyor.
DataForce’a göre Çinli markalar Haziran ayı itibarıyla Avrupa elektrikli otomobil pazarının %11’ini elinde tutuyordu.
Dağınık bir iş ilişkisinin sonuçları
AB üyeleri, Kasım ayında uygulanacak daha kalıcı tarife önerilerini Ekim ayı sonunda oylayacak.
Dombrovskis, FT’ye, Çin’in sübvansiyon politikasında bir değişiklik gerektirse bile, ithalat anlaşmazlığını çözmek için “karşılıklı olarak kabul edilebilir bir çözüm” bulmaya istekli olduğunu söyledi.
Dombrovskis, “AB pazarı Çin mallarına ve şirketlerine, Çin pazarının AB’ye olduğundan daha açık olmaya devam ediyor” dedi.
“Bu nedenle Çinli mevkidaşlarımızla yaptığımız görüşmelerde çeşitli pazara erişim engellerinin kaldırılmasına ve ikili ticaretin artırılmasına büyük önem veriyoruz” dedi.
Başta Almanya olmak üzere bazı AB ülkeleri hâlâ Çin ithalatına yönelik bir geri adımın Avrupa ticaretine zarar verebileceğinden korkuyor.
Çin’in Alman otomobilleri için önemli bir pazar olması, sektör oyuncularının harekete geçmek konusunda isteksiz olduğu anlamına geliyor.
“Çin, AB’nin ikinci büyük ticaret ortağıdır” diyen Dombrovskis, şunları ekledi: “Elbette Çin’deki ticaret ve yatırımla ilgileniyoruz. Aynı zamanda ticari ilişkilerimizin de son derece dengesiz olduğunu unutmamak gerekiyor.”
Almanya tarifelere dönebilir
Avrupa’daki diğer sesler de yeşil dönüşüm için Çin teknolojisinin önemini vurguluyor.
İthalat kısıtlamalarının, güneş panelleri ve elektrikli araçlar gibi ürünleri Avrupalı tüketiciler için daha pahalı hale getirdiğine inanılıyor.
Ancak tarifeleri eleştirmesine rağmen Almanya, Temmuz ayında yapılan istişare oylamasında tedbirlere karşı oy kullanmayarak çekimser kalmayı tercih etti.
Almanya Ekonomi Bakanlığı sözcüsü Korbinian Wagner, “Almanya herhangi bir taahhütte bulunmadan tartışmaya katıldı” dedi.
“Alman hükümetine göre Çin ile hızlı ve dostane bir çözüm aramak artık çok önemli” diye ekledi.
Oylamada dokuz eyalet çekimser kaldı, dördü tarifelere karşı çıktı, 11 eyalet ise tarifeler lehine oy kullandı.
Tarifelerin engellenmesi için AB nüfusunun yüzde 65’ini temsil eden 15 ülkenin oyu gerekiyor.
Çin nasıl tepki verebilir?
Çin’in tarifelere nasıl tepki vereceği henüz belli değil. Ancak Pekin, domuz eti ve alkollü içecekler gibi AB ürünlerine kendi tarifelerini uygulama tehdidinde bulundu.
Bazı Çinli otomobil üreticileri de gümrük vergilerini atlatmak için AB’de fabrikalar açmaya başladı.
Dombrovskis, ithalat vergilerinden kaçınmak için üretimin asgari bir kısmının AB’de gerçekleşmesi gerektiği konusunda uyardı.
Komisyonun tutumu ABD’ninkinden daha ılımlı olmaya devam ediyor.
Mayıs ayında ABD Başkanı Joe Biden, Çin’den ithal edilen elektrikli araçlara yüzde 100 gümrük vergisi getirmişti.